Falafel

Falafel is afkomstig uit Libië, het is een vegetarisch recept dat vermoedelijk ooit is bedacht als vleesvervanger tijdens de vastentijd. Je kent falafel ook wel van die reclame op televisie waar die 3 beeldschone meisjes komen helpen balletjes rollen. Maar je kent ons ook, wij doen niet aan een pak. Dus met gedroogde kikkererwten, is ook nog eens veel voordeliger dan zo’n pak. Overigens moet je wel bijtijds beginnen want de droge kikkererwten moeten minimaal 1,5 dag weken !!!!!

 

Ingrediënten (voor 16 balletjes):

  • 150 gram gedroogde kikkererwten;
  • paar teentjes knoflook, naar smaak;
  • beetje gedroogde chilivlokken;
  • sap van 1 citroen;
  • 1 eetlepel bloem (misschien iets meer);
  • 1 theelepel komijn (djinten);
  • Peterselie;
  • Zout;
  • Pitabroodjes.

Bereidingswijze:

Weeg een dag vantevoren de kikkererwten af en zet deze in ruim water weg, dit mag op kamertemperatuur, hoeft niet perse in de koelkast. Laat dit minimaal anderhalve dag staan. Laat de erwten uitlekken in een vergiet en doe ze daarna in de blender of keukenmachine (als je deze niet hebt gebruik je de staafmixer). Voeg de knoflook, chilivlokken, het citroensap, de komijn, en peterselie toe en draai dit tot een gladde massa, Proef, voeg zout toe en een eetlepel bloem. Als het goed is heb je nou een massa die je zo op kunt pakken en vast kunt houden, het mag niet te waterig zijn. Is het wel waterig voeg je extra bloem toe.

Rol balletjes van gelijke grootte en laat dit (minstens) een half uur opstijven in de koelkast. Bak de balletjes in een scheutje (olijf) olie lekker bruin in een koekenpan.

Serveren in een pitabroodje met een beetje sla en een saus naar smaak.


Bereidingstijd: 1 uur (+ 1,5, dag weken)
Type: vegetarisch

Falafel

Deze diashow vereist JavaScript.

Summary
recipe image
Recipe Name
Falafel
Published On
Preparation Time
Cook Time
Total Time
Average Rating
51star1star1star1star1star Based on 1 Review(s)

About the author: Mevrouw Proeven

Leave a Reply

Your email address will not be published.

vier × twee =